onsdag 13 januari 2016

Våga testa HIIT

Sen ett tag tillbaka så kör jag ju HIIT (High Intensity Interval Training) två gånger i veckan istället för bara lördagar. Den träningen är verkligen kanonkul, och väldigt, väldigt jobbig, på ett bra sätt.. När det gäller all form av intervallträning eller liknande så behöver i alla fall JAG träna tillsammans med någon, för på egen hand är det alldeles för lätt att känna att "nä men, var det inte lite jobbigt nu, jag kanske struntar i de sista 3 övningarna...". I en grupp får man energi och tempo, och så är det ju mycket svårare att "smita undan" ;-)

Japp, det är rutin med ett gruppfoto efter varje gång det här gänget tränar. Gött gäng är det dessutom!


Får en del frågor om upplägget, så jag tänkte jag skulle förklara lite hur VI kör, vilket funkar väldigt bra för min egen del i alla fall.

Vi sätter ihop ett "varv" som består av ca 15 övningar (beroende på hur många deltagare vi är den dagen), och sedan kör vi 4 varv. Första varvet är lite uppvärmning, då kör man i 30 sekunder och vilar i 20, men de sista tre varven blir mer intensiva med 20 sekunders träning och 10 sekunders "vila" (brukar gå åt för att bara förflytta sig mellan övningarna).

Några av de vanligaste övningarna är:


  • Rep ("vifta" med repen, ett i taget eller båda samtidigt)
  • Drag till hakan, med liten viktstång
  • Upphopp på låda
  • Armhävningar
  • Sneda utfallssteg med vikt
  • Burpees
  • Dips
  • Kettlebell-swings, enhands (byt hand mitt i)
  • Bollkross (kasta tung boll hårt mot backen, tränar hela kroppen)
  • Situps (oftast på pilatesboll)
  • Sneda situps
  • Längskidåkning (i maskin)
  • Utfallssteg
  • Knäböj med bollkast


Fördelen med den här typen av träning är att alla kan anpassa intensiteten och övningarna efter egen förmåga, har man en skada någonstans så byter man ut den övningen man inte kan göra helt enkelt.

Efteråt känner man sig så himla gött genomarbetat, på ett annorlunda sätt än när man kör styrketräning. Det kan kanske se lite hetsigt och jobbigt ut, men det är en träningsform jag varmt kan rekommendera!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar