måndag 14 mars 2016

Knäböjsteknik

För en dryg vecka sedan lyckades jag åka på en låsning i bröstryggen som inte ville ge med sig, så jag fick vackert boka tid till en naprapat. Valde Plus Rehab vid Atlantis SPA, har varit hos honom en gång tidigare, och jag blev inte besviken :) Tycker han är riktigt duktig, och han berättar dessutom varför det är som det är och vad han gör - nåt jag verkligen uppskattar eftersom jag tycker det är väldigt intressant med kroppen.

I vilket fall, han löste ju upp låsningen, men i samma veva nämnde jag också att jag har problem sedan långt tillbaka med min ena höft, musklerna är i princip alltid irriterade och spända där. Han konstaterade ganska snabbt att en stor del av problemet kommer sig av lite felaktiga knäböj (min hatövning men som görs varje vecka). Resultatet blev att jag bokade in en ny tid för att titta på tekniken i mina knäböj, vilket vi då har gjort i dag!

På det stora hela var det väl inte HELT galet, men vi gick igenom vinklar, hur knäna ska röra sig, hur jag ska andas och vart tyngden ska ligga. Oerhört intressant faktiskt! Genom att justera tre i sig enkla saker så får jag till en betydligt bättre teknik, men det är helt klart lättare sagt än gjort att ändra en invand teknik! Nu lyfter jag (för) mycket med ryggen, istället för med rumpan, så i den här "nya" tekniken nu så är jag mycket svagare märker jag, vilket känns lite "fel" i sig liksom. Men men, knäböj och marklyft är ju de två bästa basövningarna, och jag vill ju kunna göra dem på ett bra sätt för kroppen, så det är bara att backa bandet och vikterna och gör om gör rätt.

Dessutom, som bonus, så vill man ju gärna forma till den däringa bakdelen med, den som annars lätt börjar bli lite... plattbred?!? Tog faktiskt en ny jämförelsebild häromdagen, fast nu med den nya tekniken hoppas jag ju egentligen att det blir en ny "före-" bild snarare än ett resultat :)

Jag läser ju gärna på lite om teknik mm i styrketräning, är du som jag nyfiken på mer kunskap i ämnet så tycker jag att Styrkelabbet är hyfsat lättfattligt och ändå lite djupgående!

Nu är det ju lååååång tid mellan bilderna, men ibland, när det känns som man inte kommer någonstans är det ändå skönt att ha något att jämföra med. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar