tisdag 29 mars 2016

Nya tag i gymmet

Våren - tiden då man vill göra om ALLT. Jag vill ha en ny garderob, min vintertrötta utslitna "varma-tröjor-garderob" känns allt annat än lockande, helst hade jag velat byta ut nästa alla kläder men det finns det ju liksom inte resurser till.

Mer då, JO, man vill helt klart justera och lägga om träningen lite! Dels vill jag justera om mitt styrkeschema, efter jag nu fått en ny teknik att lära mig i knäböj så börjar jag lite från... noll och intet. Jag saknar helt klart de muskler jag borde använda. Lite deprimerande, men samtidigt en möjlighet till nystart! Jag tänker att mitt nya 2-delade program ska få inledas med knäböj i båda passen, dels för att vikterna ändå är så låga och dels för att jag måste liksom sätta tekniken. Min tanke:

Pass A:
Knäböj
Utfall (med stång eller bulgariska)
Ben-Curl (för mina små hamstrings)
Rodd
Latsdrag/Pull-ups

Pass B:
Knäböj
Marklyft
Raka marklyft
Hantelpress bröst (bänkpress)
Militärpress

Jag gillar när det bara är två pass, dels är det lättare att komma ihåg vad de ska innehålla och dels är det lättare att göra vilket antal styrkepass man hinner med - blir det tre en vecka blir det ju helt enkelt A, B, A för att sen börja nästa vecka med B. Min styrketräning är inte så himlans mycket fokus på nu, det är mer bibehålla styrka som gäller, även om jag tar små bebissteg uppåt med vikterna. Jag hinner liksom inte med att lägga mer energi på det just nu, men känner mig ändå ganska tillfreds med det för tillfället.

Mina HIIT pass ska fortsättas med såklart, där blir det ju också en del styrka, fast med ett annat fokus. Ända nackdelen med de passen är att de tar ju ganska hårt på kroppen, så det blir alltså de passen man får dra ner på först just när man är tex förkyld.

Jag hoppas också på att jag kan fortsätta med min torsdagsyoga (dock inget denna veckan såg jag på NW) och så vill jag ju för övrigt bara liksom vara ute och röra på mig. I solen helst....

Här kommer en liten video på när jag testar den här nya tekniken (dock utan vikter här), den är mycket mer upprätt och just nu kör jag med en bänk bakom för att kunna känna mig säker.

(första gången jag lägger in en video, blir lite av ett test av hur det funkar)



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar