tisdag 22 mars 2016

Och efter julen kommer....

Det är ju helt galet att det är påsk till helgen, även om det känns mer rimligt nu när det varit lite vårväder ute ett tag.. Jag hade liksom tänkt ta fram en massa goda påskrecept till er, men jag har inte riktigt hunnit med känner jag. Sen är vi inte sådana att vi äter någon "speciell" påskmat (framförallt inte samma som på ett julbord), så förutom att det blir några äggmackor med ansjovis eller sill till frukost så brukar det variera ganska kraftigt. I år blir det påskmiddag hos mina föräldrar och då ska jag fixa efterrätt, det blir nog citrontårtan från Mästerkocken... Eller kanske den här citrontarten?

När det gäller påskgodis så har Oliver bestämt att han ska vara utan godis ett år för att få 1000 kr, Lukas sa att han också ville vara med, men jag tror han redan har ändrat sig, hahaha... Själv äter jag inte så vidare mycket påskgodis heller, med ETT undantag - Anton Bergs Mandelägg! Är faktiskt smått besatt av dem... Tänkte göra egna chokladdoppade mandlar om jag hinner, i så fall lovar jag att återkomma med resultatet om jag inte äter upp det innan.

Det finns ju några recept från mitt arkiv som passar bra på våren och påsken, även om många av dessa recept innebär att man helst ska grilla något - är det bara hyfsat väder så funkar det ju ändå och det ÄR ju så gott med en försmak av sommarens grillkvällar...

Grillad, snabbgravad lax med grillad endive

Lindonesisk sallad - allvarligt talat, den här dressingen kan vara det godaste jag någonsin gjort... Variera fritt med tillbehören - funkar även att göra som wraps eller fyllda pitabröd.

Grillad fläskrullad med polenta

Eller något av det godaste man kan grilla - anka med granatäppelsallad



Finns ju supermånga goda desserter med, här är några som JAG tycker passar till påsk:

Citronfromage (eller mer citronmousse faktiskt). Också väldigt gott att blanda ner lite mangopuré i, eller passionsfrukt!

Frozen Cheesecake - ALLTID gott

Till kaffet passar en påskgul Tuppakaka perfekt till påsk!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar