tisdag 31 maj 2016

Altanprojektet

Jag älskar verkligen att ha projekt hemma - vilket i och för sig baseras till stor del på att vi har ett relativt nytt hus för där blir projekten självvalda och av roligare karaktär än t.ex. dränering. Men det gör ju så att säga inte nöjet mindre, och nu håller vi ju på och grejar lite smått med vår altan på baksidan. Loungemöbler får dessvärre vänta tills vi har råd, men vi har börjat lite smått med det som är runt omkring.

Igår målade jag tex klart altangolvet, eller laserade rättare sagt. Vi har använt Jotuns terasslasyr, den har vi haft innan, och den är väldigt smidig (personlig reflektion, inget samarbeta av något slag). Snyggt som tusan blir det med! Nyansen vi har valt heter sotgrå och är varmgrå, nästan svart. Ytan blir ganska matt och visserligen syns tex pollen lite mer tydligt, men det får man ta när altanen blir så här fin :)

Jag ska försöka hinna upp till IKEA någon dag framöver med för att köpa lite "rullbord" till våra blomkrukor med, dels smidigt att kunna flytta på dem och dels skyddar det golvet. Det är lite värre med våra stora trälådor som inte riktigt funkar att sätta hjul på, vi får försöka kolla ungefär vart de ska stå i förhållande till tilltänkta loungemöbler redan nu och sätta dem på plats under kvällen.

Vi har satt upp ett segeltak med förresten, glömde fota det, det ger egentligen inte mycket solskydd men gör i alla fall att det känns lite mer ombonat. Jag har tänkt att vi ska ha lite mer tyg ute, men det är inte helt enkelt att hitta lösningar som ser bra ut OCH som ändå funkar att ha ute. Återkommer om det, helt enkelt!

Jag hoppas ju fortfarande på att vi ska få plats med en Muurikka i budgeten efter semestern med, men vi får väl se. Den vore i så fall ett perfekt komplement till grillen känner jag!

Projekt gör mig alltid glad, det är något att klura på och fundera runt, och vem mår inte bättre av att göra det lite fint i sin omgivning? En bonus blir ju dessutom att man får stupa i säng så där riktigt genomtrött... Gud så skönt det är att lägga sig då!

Har du några projekt på G? Inne? Ute? Berätta - för snart vill jag ju ha något nytt att sätta tänderna i!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar