måndag 2 maj 2016

Punschpaj / Arrakskakor

Sedan jag var lite (vilket nu då är väldigt längesedan) så har mamma bakat två speciella kakor till min och min brors födelsedagar och även andra högtider, nämligen dubbla mandelkakor och arrakskakor. Det senare tänkte jag att jag skulle bara själv nu, vilket jag av någon anledning aldrig gjort, tror inte jag skulle kunna lita på mig själv om jag hade dem i frysen kanske, men eftersom jag inte direkt tänkt baka något mer till min födelsedag så tänkte jag att jag gör en paj av kakan istället - och det blev jättebra!



Själva arrakssmaken, eller punschsmaken, kommer egentligen från glasyren, men jag älskar botten som liknar mördeg ihop med en krämig fyllning av ägg, socker och grädde!

Punschpaj / Arrakskakor (20 st)

Pajdeg
150 g smält, svalnat smör
2-3 msk kallt vatten
3 droppar ättika
3 dl mjöl
en nypa salt

Blanda ihop direkt i kastrullen där du smälte smöret. Antingen väljer du att dela smeten i 20 bitar nu och trycker ut varje bit i en folieform, eller så trycker du ut den i en stor pajform med löstagbara kanter - du behöver inte smöra innan.

Fyllning
6 ägg
4 dl socker
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk mjöl (om du gör en stor paj, annars strunta i mjölet här)

Vispa snabbt ihop fyllningen för hand (inte med elvisp) så att det bara blandas väl. Häll fyllningen i antingen de små formarna eller i den stora. Grädda längst ner på 175 grader i ca 20-25 minuter för de små kakorna, och ca 40-50 minuter för den stora, kontrollera att smeten har "stannat".

Vid servering, ringla över glasyr:

3 dl florsocker
arraksextrakt
lite kallt vatten (droppvis)

Rör ihop tills konsistensen blir lagom att bre över kakan. Om du gör småkakor går de bra att frysa, men lägg inte på glasyren förrän vid servering då!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar