fredag 19 augusti 2016

Friday Things

Tusen tankar om livet och landet snurrar i mitt huvud, men samtidigt pågår ju livet just här och nu, och dessutom måste vi ju absolut ändå äta något till helgen, eller hur? Jag vill ju inte lämna er utan inspiration (för DET går ju inte få någon annanstans) , så här är veckans länkar!




  • Det ÄR ju inte för sent för att grilla än, även om kvällarna den senaste tiden (och dagarna med, vem försöker jag lura) inte direkt lockat till utevistelse. Jag har fått lite dille på att laga Piementos de Padron (går oftast köpa på citygross och ica maxi), fast med olivolja istf kokos som i detta recept. Supergott snacks!
  • När du ändå har grillen igång kan du ju lika gärna fixa till efterrätten med, eller hur? Även om jordgubbarna inte är så lätta att hitta längre så går de ju superbra att ersätta med tex hallon - och att grilla en bit sockerkaka klarar ju vem som helst tom efter ett glas vin eller två ;-)
  • När det gäller vad vi ska dricka till så tycker jag idag vi drar blickarna mot frankrike och gör en French 75 cocktail med lite bubbel. Funkar nog toppen till både fördrink och till sockerkakan!
  • Jag måste säga att persikor och nektariner är klart underskattade att göra efterrätt eller baka på - det är milsvid skillnad mot att använda såna som är på burk! Variera din smulpaj med att göra en Fresh Peach Cobbler (eller använd nektarin), ser supergott ut...
  • Det är ju alltid en kamp i mitt hem om att baka (för det är roligt och gott) men ändå äta nyttigt (för det funkar ju inte att fika varje dag), och därför blir jag lite extra glad när jag hittar nyttigare, men ändå goda, varianter på vanligt fika! De här havremuffinsen ska jag baka med barnen i helgen, gör nog dubbel sats så gör jag hälften med äppel/kanel med...
  • Vill man sen då hellre baka något klassiskt bakverk men ändå smidigt så skulle jag nog välja antingen Riven Äppelkaka eller Mjuk Kanelbullekaka, båda ser sådär lite kompakta men saftiga ut!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar